08 September 2015

Boleh ker campur-campur makanan herba?

Soalan ;
"Lg 1, nk tnya, kalau campur mkn jamu lain boleh x. sbb ada baca , kalau nak campur makan jamu lain( jus perawan d herbs) boleh tp pagi, malam makan mab, dye dah 6 bulan amalkan macamtu. ok je. still x pregnant lg."

Jawapan:
Untuk yang mula2 mkn MAB amatlah TIDAK DISARANKAN utk ambil mana2 produk lain sehingga proses tindakbalas selesai dan kitaran haid telah teratur sekurang2nya 5 bulan. Ini kerana;
- akan mengganggu proses tindakbalas terutama proses nak serasi dengan tubuh dan betulkan kitaran haid
- boleh berlaku dehydrated tubuh kerana kurang air kerana tak disiplin minum air kosong 2-3 liter sehari. paling ditakuti/dikhuatiri jika boleh timbul penyakit lain akibat dehydrated seperti kegagalan fungsi buah sakit pinggang dan sebagainya

Sekiranya masih juga ingin makan makanan tambahan lain / makanan-makanan yang mungkin boleh neutralkan herba, sila ambil kira perkara berikut:
- mulakan seterlah haid telah teratur
- disiplin minum air kosong (bukan ais) 2-3 liter sehari
- maka bolehlah ambil produk herba lain TETAPI mesti jarak sekurang2nya 6-8 jam sebelum makan MAB. Ini untuk elakkan MAB tawar khasiatnya.
- MAB hanya berfungsi selama 24 jam. Tetapi tidak boleh diambil apa-apa supplement/herba/makanan yang boleh neutralkan herba selagimana hubungan kelamin dijangka akan berlaku (ni yang selalu berlaku, makan benda lain waktu siang dan bersama dengan suami waktu siang)

Bagi pihak pengasas / pengeluar MAB kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesan akibat pengambilan / campuran produk lain dengan MAB.

Salam,

No comments: