03 July 2017

Nota penting ikhtiar merancang keluarga dengan MAB

Anda ingin merancang guna MAB tapi ada keraguan dengannya?
Sila baca nota saya satu persatu, agar dapat kefahaman dan cara praktik yang betul dalam pengamalan MAB sebagai ikhtiar merancang kehamilan ya.

1. Jika anda baru ingin cuba amal MAB, pastikan disiplin dan konsisten.
Sebiji sekali sehari selama 21 hari, rehat 6 hari dan sambung 21 hari lagi,begitulah seterusnya tanpa ambil kira darah keluar atau tak.

2. Minggu pertama pengambilan, bole juga menggunakan alternatif elak kehamilan lain untuk double-protection.
Ini kerana tubuh (rahim terutamanya) belum 'mengenali' MAB.

3. Alternatif lain yang boleh digunakana : kaedah meruang, rancang sendiri (buang luar), atau gunakan kondom bagi lelaki.

4. Boleh juga untuk gunakan alternatif lain seminggu selepas kehadiran haid (bagi yang telah mendapat period yang teratur selepas healing process, haid akan keluar di sekitar waktu rehat 6 hari)
kerana ia adalah tempoh subur wanita.

5. Protection bagi sebiji MAB adalah 24 jam. Namun perlu faham perkara2 berikut;
- khasiat sebagai perancang akan hilang sekiranya pengamal telah makan / minum makanan / minuman yang boleh meneutralkan herba
- jadi disarankan agar pengamal tidak mengambil makan / minum selain yang asas sahaja dalam tempoh 3 hari selepas 'bersama' (kerana persenyawaan boleh berlaku serta merta sehingga 3 hari selepas 'bersama')
- makanan / minuman yang meneutralkan herba : tidak sama di antara setiap orang kerana tindakbalas setiap badan tidak sama, namun setakat yang kami temui, kes yang campur supplement, kolagen, kafein, jambu batu, tebu dan banyak lagi.
- (jadi untuk ikut sahaja saranan seperti ayat di atas)

6. Jika hendak makan / minum juga makanan-minuman yang meneutralkan atau ragu2, elok diambil ketika kehadiran haid / ketika anda tidak 'bersama' dengan suami.

7. Bagi kes bersama dengan suami lebih daripada 1 kali (contoh malam sebelum tidur jam 10 mlm, pagi jam 9 pagi)
- makan MAB sebelum tidur.
- elakkan makan minum yang lain-lain selama tiga hari selain makanan minuman asas
- jika bangun pagi lepas mandi, sarapan minum air kopi, maka khuatir khasiat MAB telah hilang dan boleh terjadinya persenyawaan 👶


Anda lebih tau gaya hidup anda suami-isteri, jadi tidaklah sukar untuk merancang kehamilan dengan MAB sebenarnya 😉

Salam,

No comments: